مجله

مراحل بازیسازی: توضیح کامل نحوه فرآیند ساخت بازی‌های ویدیویی

مراحل بازیسازی: توضیح کامل نحوه فرآیند ساخت بازی‌های ویدیویی در استودیو ها با یونیتی Unity قراره در این مطلب، بخش های مختلف ساخت بازی رو با هم مرور کنیم. تو این مطلب، می‌خوام همه مراحل ساخت بازی، از ایده‌پردازی تا انتشار و درآمدزایی رو با هم بررسی کنیم. هدفم اینه که یه مسیر واضح و عملی برای علاقه‌مندان به بازی‌سازی ارائه بدیم. تو این مطلب، علاوه بر ویژگی‌های فردی و مهارت‌های لازم، به هنرها و علوم مرتبط با بازی‌سازی هم می‌پردازیم. روش کار این مطلب، ترکیبی از تجربه شخصی، مطالعه کتاب‌های معتبر و تحلیل منابع علمی بوده. با تکیه بر این منابع و تجربیات، راهکارهایی برای انتخاب مسیر درست، یادگیری مهارت‌های ضروری و غلبه بر چالش‌های رایج این صنعت بهتون پیشنهاد می‌دهم.
در نهایت، یه چارچوب عملی و کاربردی برای ورود آگاهانه و موفق به دنیای بازی‌سازی آماده کردم که امیدوارم براتون مفید باشه.

گیف: شخصیت جدید بازی گنشین ایمپکت، مراحل ساخت بازی با یونیتی
گیف: شخصیت جدید بازی گنشین ایمپکت، مراحل ساخت بازی با یونیتی

1- مقدمه: بازیسازی، از سرگرمی تا شغل رویایی

همه ما به سرگرمی نیاز داریم و با پیشرفت تکنولوژی، بازی‌های کامپیوتری یکی از محبوب‌ترین راه‌های گذران وقت شده‌اند. امروزه، بازی‌ها برای همه سنین و روی پلتفرم‌های مختلف ساخته می‌شوند. صنعت بازیسازی هم یکی از پررونق‌ترین صنایع دنیاست و فرصت‌های شغلی زیادی ایجاد کرده. اما اگر شما هم به این دنیای جذاب علاقه دارید، احتمالاً این سوال‌ها برایتان پیش آمده: از کجا شروع کنیم؟ چه مهارت‌هایی لازم داریم؟ و چطور می‌توانیم از ایده تا انتشار بازی را پیش ببریم؟

بازیسازی ترکیبی از هنر، برنامه‌نویسی، داستان‌نویسی و مدیریت پروژه است. بازیسازان معمولاً در تیم‌های کوچک یا بزرگ کار می‌کنند و باید ویژگی‌هایی مثل تعهد، خلاقیت و توانایی کار تیمی داشته باشند. در ایران، بیشتر استودیوهای بازیسازی کوچک هستند و بازیسازان باید آماده کار در محیط‌های محدود و با ساعت‌های طولانی باشند. اگر دوست ندارید ساعت‌ها پشت میز بنشینید؛ شاید بازیسازی برای شما مناسب نباشد! یا حداقل شغل اصلی شما نباشد.

2- ویژگی‌های فردی و اخلاقی یک بازیساز: آیا شما برای این کار ساخته شده‌اید؟

بازیسازی مثل هر شغل دیگه‌ای اصول و اخلاق حرفه‌ای خاص خودش رو داره. این رشته ترکیبی از برنامه‌نویسی و هنرهای تجسمی هست. نیاز به انعطاف‌پذیری بالایی داره. بازیسازان معمولاً توی تیم‌ها و استودیوهای کوچک کار می‌کنند، پس باید بتونن خوب با همدیگه همکاری کنن. مسئولیت‌پذیر باشن و سر وقت سر در محل کار حاضر بشن.

توی ایران، بازیسازی بیشتر توی استودیوهای کوچک انجام می‌شه و بازیسازان باید آماده باشن که ساعت‌های طولانی توی یه فضای محدود کار کنن. اگر دوست ندارید ساعت‌ها پشت میز بنشینید یا توی محیط‌های بسته کار کنید، شاید بازیسازی براتون مناسب نباشه. ویژگی‌های شخصیتی و حرفه‌ای شما توی موفقیتتون توی این زمینه خیلی مهمه.

نمونه کارگاه طراحی و ساخت انیمه و انیمیشن
نمونه کارگاه که در آن انیمه (و انیمیشن) و بازیهای کامپیوتری تولید می‌کنند.

3- آیا واقعاً به بازیسازی علاقه داری یا فقط بازی کردن رو دوست داری؟

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها برای کسانی که می‌خواهند بازیساز شوند، اینه که بفهمند آیا واقعاً به ساخت بازی علاقه دارند یا فقط بازی کردن رو دوست دارند. خیلی‌ها بعد از دیدن ویدیوهای انگیزشی یا بازی‌های جذاب، تصمیم می‌گیرند بازیساز شوند، اما وقتی با واقعیت‌های این کار روبرو می‌شن، علاقه‌شون رو از دست می‌دن.

چطور بفهمیم واقعا به ساخت بازی علاقه داریم؟
برای اینکه بفهمیم آیا واقعاً به بازیسازی علاقه داریم یا نه، باید از خودمون بپرسیم: آیا از فرآیند ساخت بازی لذت می‌برم؟ یا فقط از بازی کردن؟ بازیسازی نیاز به پشتکار، برنامه‌ریزی و تلاش مداوم داره. اگر فقط از بازی کردن لذت می‌بری؛ شاید بازیسازی برات مناسب نباشه! اما اگر از خلاقیت، حل مسئله و ساخت دنیای جدید لذت می‌بری؛ این رشته می‌تونه مسیر خوبی برات باشه.

        نکات مهم:

  • علاقه‌های کاذب: تبلیغات و ویدیوهای انگیزشی ممکنه تو رو وسوسه کنن اما یادت باشه که تصمیم واقعی خودت رو بگیری. باید بین 1- علاقه به بازی کردن و 2- علاقه به بازیسازی تفاوت قائل شی. خیلی‌ها این دو رو با هم اشتباه می‌گیرن.
  • نبود پشتکار: موفقیت در بازیسازی نیاز به زمان و تلاش مداوم داره. اگر انتظار داری سریع و بدون زحمت موفق شی، احتمالاً تو این رشته موفق نمی‌شی.
  • عشق به شهرت: بازیسازی شهرت نمی‌آره! اکثر بازیسازان پشت صحنه و در استودیوها مشغول کارن، نه روی صحنه.
  • نبود برنامه‌ریزی: برنامه‌ریزی و ثبت پیشرفت‌ها می‌تونه انگیزه‌ات رو حفظ کنه و از هدر رفتن زمان جلوگیری کنه. بازیسازی کار زمان‌بری هست و تجربه‌اش با گذشت زمان به دست میاد.

4- علوم و هنرهای مرتبط با بازیسازی

بازیسازی با علوم و هنرهای مختلفی مثل برنامه‌نویسی، طراحی شخصیت، انیمیشن، جلوه‌های تصویری، موسیقی و معماری بازی در ارتباطه. هر کدوم از این بخش‌ها نقش مهمی در ساخت یه بازی موفق دارن.

1-4- نرم‌افزار یا موتور بازیسازی

در گذشته، بازی‌ها رو با کدنویسی خالص می‌ساختن. یعنی همه‌اش برنامه نویسی بود! اما امروزه نرم‌افزارها و موتورهای بازیسازی کار رو خیلی راحت‌تر کردن و میزان برنامه نویسی هم کمتر شده اما همچنان نیاز هست که کلیات کار رو برنامه نویسی کنید. یونیتی (Unity)، آنریل انجین و گودوت از معروف‌ترین موتورهای بازیسازی هستن. برای شروع، می‌تونی یکی از این نرم‌افزارها رو انتخاب کنی و یادگیریش رو شروع کنی.

نکته: تسلط بر یک ابزار به تنهایی کافی نیست. برای تبدیل شدن به یه بازیساز حرفه‌ای، باید علوم و هنرهای مرتبط دیگه رو هم یاد بگیری. مخصوصا داخل ایران که براس استخدام، نیاز دارید چند مبحث مختلف رو بلد باشید. 

مثال: بازی پونگ که در عکس به اون اشاره شده؛ یکی از قدیمی‌ترین بازی‌های رایانه‌ای معروف در جهان هست. این بازی دو نفره بود و با هدف گل زدن به رقیب طراحیش کرده بودن. در سال 1972 میلادی توسط شرکت آتاری Atari ساخته و تجاری‌سازی شد.

یک عکس قدیمی و بازسازی شده از: بازی پونگ Pong
یک عکس قدیمی و بازسازی شده از: بازی پونگ Pong

موتورهای بازیسازی معروف:

  • یونیتی: از سال ۲۰۰۵ وارد بازار شده و با بروزرسانی‌های متعدد، کیفیت و امکانات بازیسازی رو به‌طور چشمگیری ارتقاء داده. (برای دیدن نمونه بازیهای ساخته شده با یونیتی؛ روی مقاله نمونه بازیهای یونیتی کلیک کنید.)
  • آنریل انجین: یکی از موتورهای بازیسازیه که معمولا برای ساخت بازی‌های سه‌بعدی با گرافیک بالا استفاده می‌شه.
  • گودوت: یه موتور بازیسازی سبک و ارزانتر هست. (البته قیمت برای ایرانی‌ها مهم نیست:) که برای پروژه‌های کوچکتر مناسبه.
  • اسکرچ و گیم مکر: برای آموزش بازیسازی به نوجوانان و کودکان استفاده می‌شن. مبانی اصلی رو درون خودشون دارن.

نکته: به این نرم‌افزارها «موتور بازیسازی» یا «انجین» می‌گن، چون فرآیند بازیسازی رو مثل یه موتور سرعت می‌دن.

برای شروع: می‌تونی یکی از این نرم‌افزارها رو انتخاب کنی و یادگیریش رو شروع کنی. مثلا یونیتی رو انتخاب کنی و با ویژگی‌ها و امکاناتش آشنا بشی. ما یک دوره کامل و جامع و ارزان برگزار کردیم که 40 قسمت آموزش رایگان همراه با جزوه داره! حتما یه سر بزنید و تماشا کنید.

لوگو نرم‌افزار یونیتی Unity جدید | مراحل تولید ساخت بازی های کامپیوتری
لوگو نرم‌افزار یونیتی Unity جدید | مراحل تولید ساخت بازی های کامپیوتری

2-4- نویسندگی و ایده‌پردازی

هر بازی برای جذب مخاطب و ایجاد تجربه‌ای فراموش‌نشدنی، به یه داستان نیاز داره. داستانی که بتونه مخاطب رو با خودش همراه کنه و تا سالها، در خاطره مخاطب نقش ببنده! داستان بازی می‌تونه در ژانرها و سبک‌های مختلفی روایت بشه و الزاماً نیازی به فیلمنامه پیچیده‌ای نداره. اما بعضی بازی‌ها مثل «رزیدنت اویل» یا «گنشین ایمپکت» نشان دادن که گاهی فیلمنامه‌نویسی حرفه‌ای هم ضروریه.

      فرآیند نویسندگی بازی:

  • ایده‌پردازی و تعیین مسیر اصلی داستان: بازی از کجا شروع می‌شه؟ با کدام شخصیت آغاز می‌شه؟ چگونه پیش می‌ره و در کجا به پایان می‌رسه؟
  • نویسندگی فقط محدود به رمان‌ها نیست؛ در ساخت بازی‌ها، انیمیشن‌ها، داستان‌های مصور و فیلم‌های سینمایی هم نقش کلیدی داره.

نکته: حتی اگر بازی از نظر فنی یا گرافیکی ضعف‌هایی داشته باشه، یه داستان قوی و گیرا می‌تونه این کاستی‌ها رو پوشش بده و مخاطب رو تا پایان بازی همراه خود نگه داره. اما اگر نویسندگی ضعیف باشه، هیچ تلاش فنی یا هنری نمی‌تونه کیفیت نهایی رو ارتقاء بده.

3-4- طراحی فنی (برنامه‌نویسی)

طراحی فنی Game Technical Design یکی از ارکان اساسی در فرآیند ساخت بازی، طراحی فنی و برنامه‌نویسی هست. برنامه‌نویسی با استفاده از زبان‌های مختلف مثل سی‌شارپ (#C)، راهی برای برقراری ارتباط با کامپیوتر و پیاده‌سازی ایده‌های مختلفه.

مثال: موتور بازیسازی یونیتی از زبان سی‌شارپ برای برنامه‌نویسی استفاده می‌کنه. با استفاده از این زبان، برنامه‌نویس باید دستورالعمل‌هایی مثل اجرای صداها، نمایش انیمیشن‌ها، مدیریت برخوردها، تغییر تعداد سکه‌ها و بسیاری از جزئیات دیگه رو به نرم‌افزار منتقل کنیم.

نکته: طراحی فنی بازی، فقط به کدنویسی محدود نمی‌شه بلکه شامل محاسبات ریاضی و فیزیکی و دیگر کارهای فنی هم می‌شه. این محاسبات برای ایجاد دنیایی واقع‌گرایانه و صحیح، بسیار مهم هست. بخش بزرگی از طراحی فنی، همین برنامه نویسی هست که بسیار بخش‌های مختلفی را درون خود جای داده است. 

4-4- طراحی شخصیت

شخصیت‌های یه بازی همانند شخصیت‌های انیمیشن، نیاز به طراحی دقیق و خلاقانه دارند. این فرآیند شامل تمامی شخصیت‌ها، از جمله شخصیت اصلی و دوستانش تا دشمنان و سیاهی لشکرها هم می‌شه.

مراحل طراحی شخصیت:

  1. ایده‌پردازی: ایده‌ای که در ذهن نویسنده، بازی‌ساز یا طراح شکل گرفته.
  2. اتود زدن: طرح‌های اولیه و سریع روی کاغذ پیاده می‌شن.
  3. انتخاب بهترین طرح: از میان اتودها، بهترین طرح انتخاب می‌شه و بهبود و تکمیل می‌شه.
  4. طراحی دیجیتال: طرح نهایی با استفاده از نرم‌افزارهایی مثل فتوشاپ تکمیل می‌شه.
  5. مدل‌سازی سه‌بعدی: اگر بازی سه‌بعدی باشه، طرح دو بعدی به نرم‌افزارهای طراحی سه‌بعدی مثل تری‌دی‌مکس، مایا یا بلندر منتقل می‌شه و مراحل مدل‌سازی سه‌بعدی، استخوان‌بندی (ریگینگ) و متریال (جنس، بافت و رنگ) انجام می‌شه.

 

مراحل طراحی شخصیت (کاراکتر) برای انیمیشن یا بازیسازی
مراحل طراحی شخصیت (کاراکتر) برای انیمیشن یا بازیسازی
شیت (ورقه یا جدول چیدمان) کاراکتر تانجیرو
شیت sheet (ورقه یا جدول چیدمان) کاراکتر تانجیرو از انیمه شیطان کش

5-4- انیمیتینگ (متحرک‌سازی)

بعد از طراحی کامل شخصیت، باید انواع انیمیشن‌ها برای اون ایجاد شود. این انیمیشن‌ها شامل حرکات پایه مثل: راه رفتن، دویدن، پریدن، تیراندازی و غیره هستن. به این فرآیند، «انیمیت» و به طراحی حرکات، «انیمیتینگ» گفته می‌شود. به انیمیت، متحرک‌سازی هم گفته میشه. فردی که این کار رو انجام می‌ده؛ «انیماتور» یا متحرک‌ساز نامیده میشه.
روش‌های انیمیتینگ: متحرک‌سازی یا انیمیتینگ، روش‌های گوناگونی داره و از ابتدای پیدایش انیمیشن تا همین الان، توسعه های مختلفی داشته. این روش‌ها در انیمیشن و تمامی موارد مرتبط با آن، مانند بازیسازی، کاربرد دارن.

• فریم به فریم: یکی از روش‌های سنتی تولید انیمیشن هست که در اون هر فریم به صورت دستی طراحی میشه. این روش، که به عنوان انیمیشن سنتی یا کاغذی هم شناخته میشن؛ نیازمند تولید تعداد زیادی فریم برای هر ثانیه هست! به عنوان مثال، در ساخت انیمه سینمایی «شاهزاده مونونوکه»، بیش از ۲۰۰٬۰۰۰ نقاشی کشیده شده!!!! اطلاعات بیشتر در خصوص انیمیشن و تولید انیمه رو میتونید در این مقاله مطالعه بفرمایید. امروزه، این روش بیشتر به صورت دیجیتال و با استفاده از نرم‌افزارهای کامپیوتری انجام میشه و کمتر از روش‌های سنتی کاغذی استفاده میشه.
در بازی‌های ویدئویی: معمولاً تعداد محدودی انیمیشن تولید می‌شود که هر یک به صورت تکراری در طول بازی استفاده میشن. برای مثال، یک انیمیشن برای عمل پریدن طراحی میشه و این انیمیشن برای تمامی پرش‌های شخصیت در طول بازی مورد استفاده قرار میگیره. در تصاویر زیر، بال‌زدن یک پرنده در ۸ فریم نمایش داده شده. پخش متوالی این فریم‌ها، ایجاد حس حرکت و بال‌زدن پرنده را برای بیننده به همراه دارد. یک شیت انیمیشن دیگه هم ارائه شده که به عنوان جلوه‌های تصویری یا افکت شناخته میشن. پخش سریع و متوالی این فریم‌ها، حس حرکت و ایجاد افکت‌هایی مانند آتش‌سوزی رو ایجاد میکنند.

یک چرخه (سیکل) حرکت بال زدن پرنده در 8 فریم. این یک نمونه انیمیشن فریم به فریم هست.
یک چرخه (سیکل) حرکت بال زدن پرنده در 8 فریم. این یک نمونه انیمیشن فریم به فریم هست.
یک نمونه افکت (جلوه تصویری) با نمایش متوالی فریم ها در یک بازی، توهم حس حرکت و آتش سوزی صورت می‌پذیرد.
یک نمونه افکت (جلوه تصویری) با نمایش متوالی فریم ها در یک بازی، توهم حس حرکت و آتش سوزی صورت می‌پذیرد.
  • کات اوت دستی Cut Out: در این روش، قطعات مختلف شخصیت یا اشیاء به صورت جداگونه طراحی و بعدش حرکت داده میشن. روش جدیدتر، کات اوت دیجیتال (با مفصل‌گذاری دو بعدی) هست. در این روش، شخصیت‌ها به صورت دیجیتال و با استفاده از مفصل‌گذاری دو بعدی متحرک میشن. حرکات نرم‌تری نسبت به حالت دستی دارند. به عنوان مثال در عکس زیر یک صحنه از پشت‌صحنه‌ای از مراحل ساخت بازی ایرانی به نام 41148 می‌باشد. این بازی توسط آقای مهدی فنائی و با یونیتی ساخته شده و به تازگی، اپیزود 5 اون هم منتشر شده. همون‌طور که در تصویر مشاهده میشه؛ شخصیت اصلی از چند بخش مختلف تشکیل شده. به این سبک از انیمیت، کات‌اوت یا همان دوربُری میگن. یعنی با حرکت هماهنگ قطعات مختلف، شخصیت اصلی حرکت خواهد نمود. این قطعات با انواع نرم‌افزارها از جمله فتوشاپ طراحی میشن.
یک تصویر از پشت صحنه ساخت بازی 41148 که توسط آقای مهدی فنائی عزیز با یونیتی طراحی و ساخته شده است.
یک تصویر از پشت صحنه ساخت بازی 41148 که توسط آقای مهدی فنائی عزیز با یونیتی طراحی و ساخته شده است.

بازی 41148 کات اوت دستی هست اکثرا. در تصویر بعدی، یک نمونه حرکت دوبعدی با استخوان‌بندی رو شاهد هستیم. برای راحت‌تر حرکت دادن اجزای مختلف، اونها رو دارای اسکلت و استخوان‌های مختلف می‌کنیم. با حرکت هر استخوان؛ اجزای آن نیز حرکت خواهند کرد. استخوان‌بندی در حالت دوبعدی یا سه‌بعدی وجود دارد و از آن برای ساخت انواع انیمیشن، مانند انیمیشن‌های درون بازی‌ها استفاده می‌کنند. با اینکه استخوان بندی دو بعدی در یونیتی امکان پذیر هست اما گیف زیر از سایت و نرم افزار موهو قرار گرفته است.

گیف: حرکت نرم استخوان بندی (ریگینگ) دو بعدی در نرم افزار موهو moho
گیف: حرکت نرم استخوان بندی (ریگینگ) دو بعدی در نرم افزار موهو moho
  • انیمیشن سه‌بعدی 3D: در این روش، شخصیت‌ها در محیط سه‌بعدی مدل‌سازی و متحرک می‌شوند. در تصویر بعدی، یک نمونه بازی سه‌بعدی معرفی شده. بازی‌ها در هر دو حالت دوبعدی و سه‌بعدی طرفداران خودشون رو دارن. بازی خوب با داستان و گیم پلی قوی، میتونه مخاطبان رو جذب کنه. چه دو بعدی باشه و چه سه بعدی! دوبعدی و سه‌بعدی، هرکدام چندین زیرشاخه دارند که سبک‌های مختلفی هستند و هر سبک، چندین استایل برای اجرا دارد! نرم‌افزارهای مدلسازی سه‌بعدی، تری دی مکس، مایا و بلندر هستند. برای رنگ آمیزی و تولید متریال هم از نرم افزار ادوبی سابستنس نقاش سه بعدی substance 3D Painter استفاده میشه.
بازی فری فایر (آتش به اختیار یا free fire) نام دارد و با یونیتی ساخته شده است.
بازی فری فایر (آتش به اختیار یا free fire) نام دارد و با یونیتی ساخته شده است.

نکته ۱: برخی روش‌های قدیمی مانند «سل انیمیشن» (که برای رنگ‌آمیزی دستی استفاده می‌شدن؛) در بازیسازی کاربرد مستقیم ندارن چون امروزه زیرمجموعه‌ای از روش فریم به فریم محسوب هستن. در بازیسازی، فریم به فریم شامل تمامی تکنیک‌های ساخت انیمیشن فریمی، مثل کاغذی، سل، استاپ موشن، دیجیتالی و غیره، با تمام سبک‌های بصری (سیلوئت، رنگی، سیاه و سفید و…) هست.

نکته ۲: در بازی‌های سه‌بعدی، میشه از انیمیشن‌های آماده استفاده کرد. این انیمیشن‌ها (مانند راه رفتن، دویدن، ضربه زدن و …) از قبل طراحی شدن و تنها روی اسکلت شخصیت جدید پیاده‌سازی میشن. برخی از این انیمیشن ها در سایت https://www.mixamo.com/ وجود دارن. البته این سایت در حال حاضر تحریم هست. 

3- جلوه‌های تصویری یا «افکت»: به عناصر بصری گفته میشه که زیبایی و واقع‌گرایی بازی رو افزایش میده. این جلوه‌ها شامل پدیده‌های طبیعی و مصنوعی مانند آتش، آب، باد، شیدرینگ (سایه‌زنی و نورپردازی)، تیراندازی، ابر، گرد و غبار و… هستند.

پس از طراحی و مدل‌سازی عناصر دو بعدی یا سه‌بعدی بازی، نوبت به ترکیب آن‌ها و ایجاد افکت‌های ویژه بصری هست. برای مثال، زمانی که شخصیت در صحرا می‌دود؛ انتظار داریم از پشت پای او خاک بلند شود. باریدن باران، درخشش نور، انفجارها و بسیاری از جزئیات دیگر نیز در این دسته قرار می‌گیرند. جلوه‌های تصویری با طراحی شخصیت تفاوت دارن. شخصیت‌ها، موجودات یا اشیایی با شکل و ساختار ثابت هستن و نمیشه اونها رو مانند آتش یا دود متغیر و سیال طراحی کرد. اما میشه با افزودن افکت‌های مناسب، اونها رو زیباتر و واقع‌گرایانه‌تر کنیم.

6-4- موسیقی و جلوه‌های صوتی

موسیقی مثلروح بازی هست. درک دقیق فضای یک بازی، بدون موسیقی ناکام خواهد ماند! تمامی بازی‌ها برای ایجاد تجربه‌ای غنی و جذاب، به موسیقی متن و جلوه‌های صوتی نیاز دارن. البته برخی بازی‌ها هم دارای دیالوگ و گویندگی هستن که اونها نیاز به گویندگان مختلف هم دارن. موسیقی متن، فضاسازی و احساسات بازی رو تقویت و منتقل میکنه. در حالی‌که جلوه‌های صوتی، مانند صدای برخورد شمشیرها، پریدن، ضربه خوردن، جریان آب، وزش باد و… واقع‌گرایی و تعاملی بودن بازی رو افزایش میدن. یک بازی، میتونه با موسیقی خودش با مخاطب ارتباط بگیره و حتی اون رو تبدیل به یک تجربه دل‌پذیر کنه!

نکته: لازم نیست بازیساز حتما خودش، موسیقی‌دان یا صداگذار باشد. معمولاً این کارها توسط تیم تخصصی موسیقی و صداگذاری انجام میشن یا میشه از کتابخانه‌های آماده موسیقی و جلوه‌های صوتی استفاده کرد و اونها رو در بازی پیاده‌سازی کرد. با نرم‌افزار ادوبی آودیشن Adobe Audition هم میشه صداها رو ضبط و ویرایش کرد.

به عنوان مثال: در بازی چالش برانگیز Bad Pigges که در تصویر بهش اشاره شده؛ یک بازی فکری که از نماد تجاری «پرندگان خشمگین» هم بهره گرفته!!! جلوه‌های صوتی زیبا در این بازی، نتیجه نهایی را بسیار زیباتر کرده است! این بازی هم با یونیتی ساخته شده. همچنین شکل بعدیش هم بازی گنشین ایمپکت Genshin Impact رو نشون میده که اتفاقا این هم با یونیتی ساخته شده. این بازی به دلیل گرافیک کارتونی (تون شیدر) و داستان زیبا و سبک ماجراجویی منحصر به فرد، بهترین بازی سال 2020 در پلتفرم اندروید انتخاب شد! یکی از دلایل موفقیت این بازی، موسیقی‌ها و جلوه‌های صوتی بی‌نظیر اون هست! مخاطب به‌خوبی با اون ارتباط برقرار می‌کنه. اهمیت موسیقی و جلوه‌های صوتی و دیالوگ‌ها، بسیار مشهود است.

نمایی از بازی خوک های بد Bad Pigges (ساخت ماشین به سبک پرندگان خشمگین)
نمایی از بازی خوک های بد Bad Pigges (ساخت ماشین به سبک پرندگان خشمگین)
نمایی زیبا از بازی گنشین ایمپکت ساخته شده با گرافیک تون شیدر توسط موتور یونیتی Unity
نمایی زیبا از بازی گنشین ایمپکت ساخته شده با گرافیک تون شیدر توسط موتور یونیتی Unity
گیف: شخصیت جدید بازی گنشین ایمپکت، مراحل ساخت بازی با یونیتی
گیف: شخصیت جدید بازی گنشین ایمپکت، مراحل ساخت بازی با یونیتی
اژدها از بازی گنشین ایمپکت ساخته شده با گرافیک تون شیدر یونیتی
نمونه صحنه با گرافیک کارتونی تون شیدر Toon shader این اژدهای معروف بازی گنشین ایمپکت Genshin Impact است.

7-4- معماری و طراحی فضا 

در این مرحله، فضا های بازی به طور کامل چیدمان و طراحی میشن. تمامی عناصر، از جمله اشیاء، تزئینات، جلوه‌های صوتی و تصویری، نورپردازی، دشمنان و معماها، پس از طراحی و آماده‌سازی، در کنار همدیگه قرار می‌گیرن.

فرآیند طراحی فضا با ایده‌پردازی آغاز میشه و معمولاً با همکاری معمار و گیم دیزاینر و کارگردان هنری، ادامه پیدا میکنه. ابتدا نیازها و جزئیات فضا به دقت شرح داده میشن. بعدش طراحان دو بعدی یا سه‌بعدی، تمامی این عناصر رو آماده و در اختیار  معمار یا طراح فضا قرار میدن. در این مرحله، اون عناصر اضافه میشن و در کنار همدیگه قرار میگیرن و نورپردازی صحنه هم انجام میشه. پس از ترکیب و تکمیل هر مرحله، اون رو اجرا و آزمایش میکنن تا از بهینه بودن  کیفیت نهایی اطمینان داشته باشن.

نکات مهم در طراحی فضا: در طراحی فضا باید به جنبه‌های هنری و غیرهنری توجه ویژه‌ای داشت. جنبه‌های هنری، زیر نظر «کارگردان هنری» بررسی میشن. وظیفه کارگردان هنری، نظارت بر صحنه‌ها و اطمینان از درست بودن اونها از لحاظ هنری هست. برای مثال، اگه صحنه‌های بازی تکراری و بدون ایده‌های جدید باشن؛ کارگردان هنری باید این موضوع رو اصلاح کنه تا تکرار و یکنواختی، بازی رو خسته کننده نکنه! ایجاد تنوع، تضاد و تعادل در طراحی فضا، از وظایف اصلی طراح فضا، معمار و کارگردان هنری هست.

      برخی از مواردی که کارگردان هنری و دیگر ایده پردازان باید بررسی کنن:

  • ترکیب رنگ‌ها و هماهنگی بصری
  • معماری و طراحی فضاهای مختلف داخلی (رستوران، مغازه، آهنگری، ساختمان اداری و…)
  • معماری و طراحی فضاهای مختلف خارجی (جنگل، بیابان، دریا و…)
  • هماهنگی فضا با داستان و ایده‌های بازی
  • طراحی خانه‌ها، ساختمان‌ها و محیط‌ها
  • راحتی و خوانایی فضا (پرهیز از شلوغی بیش از حد، دید مناسب آسمان، خط افق و…)
  • عدم وجود صداها و حرکات آزاردهنده در شخصیت‌ها و محیط‌ها
  • کیفیت جلوه‌های بصری و صحت درستی انیمیشن‌ها

نکته: طراحی فضا باید با فضای داستان بازی همخوانی داشته باشه تا منطقی و باورپذیر به نظر برسه. حتی در فانتزی‌ترین بازی‌ها، منطق‌های خاص همون بازی وجود داره که باید رعایت بشن. تمامی جزئیات باید بادقت در طراحی مراحل گنجانده شوند تا تجربه‌ای منسجم و جذاب برای بازیکن ایجاد نمایند.

نکته2: معماری فقط بررسی ساخت یک خانه و یا محیط داخلی آن نیست! اینجا ما با محیط بازی روبرو هستیم. محیطی که تمام جزئیات و اجزای آن باید طراحی و ساخته شوند. در اینجا مصالح معمار، کوه و دشت و رودخانه و دریا و حیوانات و شهرهای مختلف نیز هستند!!! معماری و طراحی فضای یک بازی، نکات و تجارب خود را نیاز دارد و برای آن، باید وقت بسیار گذاشت.

در تصویر بعدی، صحنات مختلفی از بازی «آسمان: فرزندان نور» Sky: the children of light قرار داره. در این بازی، مانند گنشین ایمپکت، شاهد معماری انواع کوه‌‎ها، دره‌ها، ابرها، جنگل‌ها، حتی نوع دشمنان و… هستیم. این فضاها بسیار متنوع هستند و باعث محیط‌های خلاقانه بازی شدن. همچنین از تکرار جلوگیری کردن و معلوم هست که معمار، طراح فضا و کارگردان هنری خوبی داشتن. در چنین بازی‌هایی هست که هنر معماران و ایده‌پردازان به خوبی نمایان میشه.

صحنات مختلف و باکیفیت از بازی آسمان: فرزندان نور Sky: the children of light
صحنات مختلف و باکیفیت از بازی آسمان: فرزندان نور Sky: the children of light
گیف: بازی آسمان Sky که در طراحی صحنه و انتقال احساسات، بسیار قوی عمل کرده است.
گیف: بازی آسمان Sky که در طراحی صحنه و انتقال احساسات، بسیار قوی عمل کرده است.

8-4- انتشار، تبلیغات و پشتیبانی 

پس از اتمام مراحل توسعه بازی، مرحله خروجی گرفتن رو در پیش داریم. خروجی نهایی بازی، یک فایل هست که قابلیت نصب و اجرا شدن رو داره. مثل فایل‌هایی که از فروشگاه‌های نرم‌افزاری دریافت و نصب می‌کنیم. مثلا فایل نصبی بازی های اندروید، apk هست. آموزش خروجی گرفتن برای اندروید رو میتونید از این ویدیو هم تماشا کنید. پس از ایجاد فایل خروجی، بازی باید منتشر شود. معمولاً بازی‌ها بر روی وب‌سایت رسمی استودیو و پلتفرم‌های توزیع دیجیتال قرار میگیرن.

پس از انتشار، مرحله تبلیغات آغاز می‌شود. تبلیغات نقش کلیدی در جذب مخاطب و افزایش درآمد بازی دارد اما اگر کیفیت بازی پایین باشد یا هزینه تبلیغات زیاد شود؛ استودیو ورشکست خواهد شد! استودیوها معمولاً از کانال‌های مختلفی مانند شبکه‌های اجتماعی، وب‌سایت‌های تخصصی، و تبلیغات هدفمند برای معرفی بازی استفاده می‌کنند.

در کنار تبلیغات، پشتیبانی فنی و پاسخگویی به کاربران هم خیلی اهمیت داره. ممکنه کاربران در حین بازی با باگ‌ها یا مشکلات فنی مواجه بشن یا حتی در پرداخت‌های درون برنامه‌ای دچار مشکل بشن. تیم پشتیبانی وظیفه داره این مشکلات رو پیگیری و حل کنه. 

به عنوان مثال: بازی the colonists که در تصویر هم نمایش داده شده؛ در فروشگاه‌های مختلف جهانی مانند استیم حدود 20-25 دلار قیمت داره. همچنین به دلیل رعایت قوانین حق کپی‌رایت، کسی اجازه نشر بازی رو به صورت رسمی نداره و بدین صورت، همیشه درآمد بازیساز محفوظ میمونه. متأسفانه در کشور عزیز ما تا تاریخ امروز، حق کپی‌رایت محفوظ نیست و این، یکی از دلایل ضرر رسیدن به این صنعت داخل ایران است. بازی کولونیست برای کامپیوتر و نینتندو و پلی‌استیشن و ایکس‌باکس منتشر شده. یک بازی در دسته‌های فکری و مدیریتی هست که با یونیتی ساخته شده. میتونید با این بازی، مدیریت خودتون رو در یک دنیای رباتی و کارتونی به چالیش بکشید! از اونجایی که ایران را تحریم کرده و در جهان کپی راست قرار ندادن؛ ما میتونیم به صورت کاملا رایگان بازیها رو دانلود و نصب کنیم. این خوبه 🙂

یک نمونه تصویر از محیط داخلی بازی کولونیست the colonist
یک نمونه تصویر از محیط داخلی بازی کولونیست the colonist

5- آینده شغلی با وجود هوش‌مصنوعی

با اینکه هوش مصنوعی در رشته‌های تصویرسازی و گرافیک بسیار موثر بوده و تونسته بخش‌هایی از فرآیند تولید بازی رو تسریع کنه اما هنوز به تنهایی قادر به ساخت بازی‌ها نیست! در ایران، با وجود استعدادها و متخصصان جوان و خلاق در حوزه بازیسازی، می‌تونیم با استفاده هوشمندانه از ابزارهای هوش مصنوعی، کیفیت و سرعت تولید بازی‌ها رو افزایش بدیم. بنابراین، باید بیشتر از قبل بدنبال یادگیری علم بازیسازی باشیم و از هوش مصنوعی به عنوان یک دستیار قدرتمند برای ساخت انواع بازی‌ها استفاده کنیم. این ترکیب، نه تنها فرصت‌های شغلی جدیدی رو در داخل کشور ایجاد می‌کنه بلکه میتونهجایگاه ایران رو در بازار جهانی بازیسازی ارتقاء بده! آینده شغلی بازیسازی در ایران، با توجه به رشد روزافزون استعدادهای جوان و امکانات فناوری، همچنان فرصت‌های ویژه‌ای رو فراهم می‌کنه. مخصوصا اگر از ابزارهای هوش مصنوعی به عنوان دستیاری خلاق استفاده بشه.

سخن آخرم و غزل خداحافظی

ورود به دنیای بازیسازی، نیاز به علاقه و استعداد داره. حتما شما باید به “ساخت بازی” علاقه داشته باشید. ساخت بازی با ابزارهای مختلفی انجام میشه و حتی گاها نیاز به چندین گروه مختلف هست! مثلا در یک استودیو، ممکنه 300 نفر در کنار هم کار کنن تا یه بازی خوب و باکیفیت بسازن! پس اینکار نیاز به صبر و حوصله و پشت نیز نشینی هم داره. پس نسبت به علاقه خودتون شروع کنید و حتما در این راه خوب مشورت بگیرید. زمانی که شروع کردبد؛ به هیچ عنوان متوقف نشوید! حرکت کنید و حرکت کنید و استوار باشید! تا زمانی که پیشرفت کنید و در کار خودتان به بهترین جاها برسید… امیدوارم دید شما نسبت به ساخت بازی و مراحل ساخت اون بازتر شده باشه. به امید موفقیت تک تک شما دوستان و عزیزان 🌺🌺🌺

امیرحسین

سلام. من امیر حسین اردلان هستم.8 سال تجربه و سابقه کار بازی‌سازی دارم و خیلی ها رو در این مسیر کمک کردیم. دیدیم جای یک آموزش بازیسازی عالی خالیه پس این آموزش رو ضبط کردیم. برای خدا، نذر آقا امام زمان (عج) 🌹🍀 از دیگر فعالیت های بنده می‌توان به نویسندگی و طراحی کتاب و انواع کارهای گرافیکی مثل فتوشاپ و تری دی مکس و... اشاره کرد. هم‌چنین کتاب‌ها و مقالات علمی مختلفی هم منتشر و ثبت کردیم که در دانشگاه‌های مختلف کشور تدریس میشن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا