دسته‌بندی مرکزیمجله

برگزاری امتحان برنامه نویسی بازیهای رایانه ای و انجین یونیتی Unity

طراحی و برگزاری اولین امتحان استاندارد برنامه نویسی بازی های رایانه ای – انجین یونیتی Unity در ایران

از ابتدای امسال یعنی سال 1404 بنا بر این بود که امتحان برگزار شود. داخل کانال و سایت نیز اطلاع رسانی های مختلف صورت پذیرفت. در نهایت امتحان در دو بخش تئوری و عملی برگزار شد و قبول شدگان آزمون در کانالی معرفی شدند. همچنین این افراد آماده پذیرش پروژه های مختلف بازیسازی نیز می‌باشند. در این مقاله، به مرور اتفاقات و شرح برگزاری این آزمون خواهیم پرداخت.

آیا در ایران مدرک رسمی بازیسازی وجود دارد؟

اگر در یک کلام بخواهم بگویم؛ خیر. مدرک رسمی و بین‌المللی نداریم. بلکه تمامی مدارک به صورت محلی و داخل کشوری هستن. از لحاظ مقاطع تحصیلی هم، هر سال 10 نفر ظرفیت در دانشگاه هنر اسلامی تبریز وجود داشت که انگار بعد 4 سال (و موقع دادن مدارک رسمی) به مشکل خوردند و دیگر هیچ رشته تحصصی بازیسازی در ایران وجود ندارد. همچنین بخش فنی و حرفه‌ای نیز صدور مدرک بازیسازی را منحل نمود زیرا دارای صلاحیت نبوده و این رشته را رسمی و یا دارای بخش بین‌المللی برای ایران نمی‌دانند… اما مدارک صادر شده ما در ایران امتحان، با همکاری یک موسسه آموزشگاهی انجام شد. هرچند دارای تایید بین‌المللی یا فنی حرفه‌ای نبود اما آموزشگاه مورد تایید وزارت کار است و به همین دلیل، این مدارک در داخل ایران، رسمی هستند. 
اما بازهم تأکید میکنم که مدرک تحصیلی رسمی یا مدارک بین‌المللی بازیسازی در ایران نداشته و نداریم. تمامی موارد و مدارک، محلی و برای داخل ایران هستند. همچنین امروزه بازیسازی در ایران، نیاز به نمونه کار دارد و مدرک در آن، اهمیت بالایی ندارد. شاید هم دلیلش همین باشد که هیچ مدرکی ندارد.

برای چه امتحان برگزار کردیم؟

همیشه یکی از دغددغه‌های ما این هست که شخص مبتدی از حرفه‌ای رو تشخیص بدیم. همچنین گاهی برای سپردن انجام یک پروژه به شخصی، به مشکل میخوردیم و معلوم نبود چه کسی واقعا دوره رو خوب یاد گرفته. از طرفی تقاضای برگزاری یک امتحان هم زیاد بود. برخی میخواستن خودشون رو محک بزن و البته برخی هم میخواستن با نمونه سوالات امتحان بازیسازی آشنا بشن. برای همین تصمیم گرفتیم که امتحان رو برگزار کنیم. حدودا از 4 ماه قبل از برگزار امتحان، اطلاع رسانی نمودیم که امتحان در تاریخ 21 شهریور 1404 برگزار خواهد شد. حدود 100 نفری نیز در کانال برگزاری و اطلاع رسانی امتحان عضو شدند. (این عدد برای رشته ما واقعا زیاد است!!) سوالات در دو بخش تئوری و عملی طراحی شدن. تئوری یعنی بخش نوشتاری و کتبی و عملی یعنی انجام کار در نرم افزار یونیتی. همچنین تمامی سوالات بر اساس دوره یونیتی خودمان طرح شده بود. چیزی خارج از دوره آموزشی طراحی و بازیسازی با یونیتی، در امتحان نبود.

روز امتحان چه گذشت؟ 

بالاخره روز امتحان فرا رسید. برای برگزاری امتحان، 2 ناظر نیز داشتیم که به سوالات و امتحان مشرف بودند و کارها را چک میکردند. ابتدا امتحان تئوری در ساعت 8 صبح شروع شد. این امتحان تا 3 ساعت زمان پاسخگویی داشت. با اینکه حدود 100 نفر در کانال برگزاری امتحان عضو بودند؛ فقط 40 نفر در امتحان شرکت کردند و اکثرا بعد از دیدن سوالات و سختی آنها، انصراف دادند. فقط 14 پاسخ تئوری برای ما ارسال شد. در بعدازظهر نیز امتحان عملی برگزار شد که 3 ساعت و نیم وقت داشت. در نهایت در شب، کار ما برای چک کردن اطلاعات شروع شد و ناظران هم همه چیز را تایید کردند. از فردا، تصحیح امتحان شروع شد. امتحان تئوری 98 امتیاز و بخش عملی، دارای 37 امتیاز بود. در مجموع 135 امتیاز که تشکیل شده بود از 98 بخش تئوری و 9 کار عملی با امتیازهای مختلف. کار تصحیح تمام شد و تنها 8 نفر قبول شدند! این نشان میدهد که فضای بازیسازی ایران مخصوصا از لحاظ آکادمیک، نیازمند تخصص بیشتر و ارتقاء است. آن 8 نفر در کانالی معرفی شده‌اند تا بتوانید در مسیر بازیسازی و یا انجام پروژه‌ها به آنها پیام دهید. 

گروه بازیسازان در ایتا | این افراد در امتحان قبول شدند و میتوانید به آنها مراجعه کنید.
گروه بازیسازان در ایتا | برای بازشدن لینک روی تصویر بالا کلیک کنید.
نمونه مدرک صادر شده برنامه نویسی بازی های رایانه ای - یونیتی
نمونه مدرک صادر شده برنامه نویسی بازی های رایانه ای - یونیتی

نمونه سوالات امتحانی نرم افزار یونیتی Unity

در ادامه برخی از نمونه سوالات این امتحان را قرار داده‌ایم. امیدواریم با مطالعه نمونه سوالات، آماده برگزاری امتحانات باشید و با نحوه طرح سوال های تئوری و عملی آشنایی داشته باشید. إن شاالله به امید روزی که بازیسازی ایران عزیزمان پیشرفت کند و مدارک رسمی و امتحانات بین‌المللی برگزار کند 🇮🇷🤲

ابتدا سوالات تئوری:

طراحی و برگزاری اولین امتحان استاندارد برنامه نویسی بازی های رایانه ای - انجین یونیتی Unity در ایران
طراحی و برگزاری اولین امتحان استاندارد برنامه نویسی بازی های رایانه ای - انجین یونیتی Unity در ایران
نمونه سوال امتحانی تئوری برنامه نویسی (سی شارپ) بازیسازی و یونیتی Unity
نمونه سوال امتحانی تئوری برنامه نویسی (سی شارپ) بازیسازی و یونیتی Unity
نمونه سوال امتحانی تئوری برنامه نویسی (سی شارپ) بازیسازی و یونیتی Unity
نمونه سوال امتحانی تئوری برنامه نویسی (سی شارپ) بازیسازی و یونیتی Unity
نمونه سوال امتحانی تئوری برنامه نویسی (سی شارپ) بازیسازی و یونیتی Unity
نمونه سوال امتحانی تئوری برنامه نویسی (سی شارپ) بازیسازی و یونیتی Unity
نمونه سوال امتحانی تئوری برنامه نویسی (سی شارپ) بازیسازی و یونیتی Unity
نمونه سوال امتحانی تئوری برنامه نویسی (سی شارپ) بازیسازی و یونیتی Unity
نمونه سوال امتحانی تئوری برنامه نویسی (سی شارپ) بازیسازی و یونیتی Unity
نمونه سوال امتحانی تئوری برنامه نویسی (سی شارپ) بازیسازی و یونیتی Unity
نمونه سوال امتحانی تئوری برنامه نویسی (سی شارپ) بازیسازی و یونیتی Unity
نمونه سوال امتحانی تئوری برنامه نویسی (سی شارپ) بازیسازی و یونیتی Unity
نمونه سوال امتحانی تئوری برنامه نویسی (سی شارپ) بازیسازی و یونیتی Unity
نمونه سوال امتحانی تئوری برنامه نویسی (سی شارپ) بازیسازی و یونیتی Unity

دو سوال بعدی هم نمونه سوالات عملی هستند. اولی برای پیاده سازی یو آی UI در یونیتی است. دومی هم طراحی یک مینی گیم (طبق دوره) و البته این دو تا از 9 نمونه سوال عملی هستند.

نمونه سوال امتحانی عملی برنامه نویسی (سی شارپ) بازیسازی و یونیتی Unity
نمونه سوال امتحانی عملی برنامه نویسی (سی شارپ) بازیسازی و یونیتی Unity
نمونه سوال امتحانی عملی برنامه نویسی (سی شارپ) بازیسازی و یونیتی Unity
نمونه سوال امتحانی عملی برنامه نویسی (سی شارپ) بازیسازی و یونیتی Unity

سخن آخر و نتیجه گیری

هر برگزاری دوره آموزشی، نیازمند داشتن خروجی است. به عنوان مثال برگزاری امتحان و نمونه کار دانشجویان دوره و استخدام شدن آنها، تضمینی برای داشتن خروجی دوره است. متاسفانه در ایران این مراحل به صورت جدی و آکادمیک برگزار نمی‌شود اما ما تلاش کردیم تا اینکار را پایه گذاری کنیم. خداوند رحمان را شاکر هستیم که در این زمینه موفق بودیم و دانشجویان ما نمونه کارهای مختلفی دارند و در امتحان نیز قبول شده‌اند. امید داریم که این رشته در ایران رسمی شود هرچند صرفا چند دانشگاه محدود باشند اما به صورت رسمی  و کاملا مجهز شده باشند. امیدواریم شما هم با استفاده از دوره ها و نمونه سوالات به جاهای بزرگی برسید. اگر سوال یا مشاوره نیاز دارید؛ در همین سایت یا کانال ایتا یا صفحه نماشا پیام دهید. سعی میکنیم در حد خودمان، راهنمایی کنیم 🌹🌹🌹

امیرحسین

سلام. من امیر حسین اردلان هستم.8 سال تجربه و سابقه کار بازی‌سازی دارم و خیلی ها رو در این مسیر کمک کردیم. دیدیم جای یک آموزش بازیسازی عالی خالیه پس این آموزش رو ضبط کردیم. برای خدا، نذر آقا امام زمان (عج) 🌹🍀 از دیگر فعالیت های بنده می‌توان به نویسندگی و طراحی کتاب و انواع کارهای گرافیکی مثل فتوشاپ و تری دی مکس و... اشاره کرد. هم‌چنین کتاب‌ها و مقالات علمی مختلفی هم منتشر و ثبت کردیم که در دانشگاه‌های مختلف کشور تدریس میشن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا